Uitgaan en evenementen

Evenementen en festivals bieden Delftenaren vertier, trekken bezoekers naar de stad en zetten Delft op de kaart. Het enthousiasme van en de inzet voor die initiatieven moeten we koesteren. Daarom wil D66 dat de gemeente festivals in Delft de ruimte biedt. Een divers aanbod van goede evenementen brengt mensen bij elkaar. Dat kan met grote, maar zeker ook met kleinere initiatieven. Tegelijkertijd is het van belang dat de lusten en de lasten van de festivals door de stad gespreid worden en er goede afspraken zijn over (geluids)belasting. Zo kunnen deze evenementen op draagvlak in de buurt rekenen en georganiseerd blijven worden.

• D66 wil dat er meer ruimte voor festivals kan zijn door een betere spreiding over de wijken. Zo betrekken we de hele stad bij cultuur terwijl we tegelijkertijd de overlast voor omwonenden beter verdelen. Dat kan door het aanwijzen van gebieden buiten de Binnenstad waar meer mag. Hierdoor stimuleren we het culturele leven in de wijken.
  • D66 wil dat juist initiatieven voor kleine evenementen door de gemeente meer gesteund worden, bijvoorbeeld door hulp bij vergunningaanvraag, een kleine financiële bijdrage of het faciliteren van het gesprek met de buurt.
  • D66 wil dat er afstemming is tussen initiatiefnemers van verschillende evenementen. Zo kunnen zij elkaar versterken en zorgen voor een divers aanbod.