Studenten

Het aantal studenten in Delft is de afgelopen jaren enorm gegroeid. Alleen al het aantal studenten aan de TU Delft is de afgelopen tien jaar gegroeid van 14.000 naar meer dan 21.000. In de Delftse  vestigingen van de Haagse Hogeschool en InHolland studeren nog eens enkele duizenden jongeren. De afgelopen jaren zijn veel studentenwoningen gerealiseerd om die groei op te vangen, toch blijft het een uitdaging om voldoende woonruimte bij te bouwen. Veel studenten betekent ook veel activiteiten en levendigheid. Dat gaat om studentenevenementen, waar ook andere Delftenaren naar toe komen, maar ook om verricht vrijwilligerswerk. Student en stad vullen elkaar aan.

• D66 wil dat er voldoende, goede studentenwoningen in Delft zijn die passen bij de woonwensen van studenten. Delft biedt studenten naast voldoende zelfstandige units in studentenflats ook andere woonvormen, zoals kamers in studentenhuizen.
  • D66 wil een goede dialoog tussen huismeesters van studentenhuizen en omwonenden zodat het voor iedereen prettig samenwonen is.
  • D66 wil dat de gemeente, TU Delft en studentenverenigingen periodiek met elkaar om de tafel zitten over onderwerpen die hen allen raken, zoals oplossingen voor de fietsproblematiek en afspraken over studentenevenementen.
  • D66 wil de kennis en creativiteit van studenten graag inzetten bij het oplossen van problemen voor de stad en studenten in ruil voor deze maatschappelijke tegenprestatie belonen.
  • D66 wil dat de gemeente hard optreedt tegen hardnekkige huisjesmelkers, die te hoge huur vragen voor slecht onderhouden kamers en panden, en zo nodig bestuurlijke maatregelen oplegt.