Steun ons en help Nederland vooruit

Klantgerichte dienstverlening

Voor eenvoudige dienstverlening is het uitgangspunt: snel, efficiënt en klantvriendelijk. Dit uitgangspunt geldt voor bedrijven en ondernemers en voor bewoners en bezoekers. Het geldt voor vaste gemeentelijke producten (zoals paspoortaanvragen), maar zeker ook voor dienstverlening binnen het sociaal domein.

  • D66 vindt dat eenvoudige producten zoveel mogelijk digitaal moeten worden aangeboden, zodat dit snel en 24 uur per dag kan. De website moet dan ook toegankelijk zijn voor een brede doelgroep, waaronder slechtzienden.
  • D66 is voor digitalisering en heldere eenvoudige processen, maar niet iedereen is even digitaal vaardig en sommige gemeentelijke processen blijven voor een grote doelgroep te complex. D66 wil dat deze mensen geholpen worden bij hun vraagstelling en het voldoen aan gemeentelijke voorwaarden.
  • D66 wil dat de gemeente toch al kwetsbare doelgroepen niet onnodig verder in de problemen helpt door onbegrijpelijke brieven, processen en onnodig zware maatregelen bij het niet correct volgen daarvan. Dit geldt in het bijzonder voor het sociaal domein.
  • D66 vindt dat de telefonische bereikbaarheid van gemeentelijke contactnummer 14015 veel beter moet. Als uitgangspunt geldt dat wachttijden kort zijn, mensen altijd worden doorverbonden met iemand die hen kan helpen en terugbelafspraken worden nagekomen.
  • D66 wil dat de houding van de gemeente ook bij de vraagstelling van bedrijven uitgaat van de gedachte “onder welke voorwaarden is een initiatief mogelijk” en niet van “regels zijn regels”, om zo te voorkomen dat deuren voor mogelijk waardevolle initiatieven gesloten blijven.

Laatst gewijzigd op 22 november 2018