Bezwaarschriften

Een goede bezwaarschriftprocedure heeft als doel om het geschil op te lossen, inwoners- en ondernemersrechten te beschermen, de juridische kwaliteit van gemeentebesluiten te bevorderen en Delftenaren het vertrouwen in de gemeente te behouden.

• D66 wil dat een inwoner of ondernemer met een klacht in de regel eerst gebeld wordt voordat een hele ambtelijke procedure opstart en antwoordbrieven worden opgesteld.
  • D66 wil dat de gemeente zich aan de wettelijke termijnen voor het behandelen van bezwaarschriften houdt. Uitgangspunt is zo snel mogelijk en niet de maximumtermijn. Verlenging van de termijn moet worden vermeden en is alleen voor uitzonderingsgevallen.
  • D66 vindt dat een gemengd model met een bezwaarschriftencommissie en ambtelijk horen mogelijkheden biedt op een persoonlijke, snelle en kostenefficiënte wijze een bezwaar te behandelen. D66 wil een weloverwogen keuze van onderwerpen die geschikt zijn voor ambtelijk horen, de juridische weg altijd open houden, en geen belangenverstrengeling bij de uitvoering.
  • D66 wil dat mensen helder en duidelijk geïnformeerd worden over de achtergrond van genomen besluiten, zodat niet toegekende bezwaarschriften of hoger beroep wordt vermeden.
  • D66 wil dat de gemeente een analyse maakt van de bezwaarschriften om te leren op welke vlakken communicatie en besluitvorming van de gemeente verbeterd kan worden. Hoger beroep mag niet nodig zijn voor een burger om gelijk te krijgen.