woensdag 11 oktober 2017

In Delft jezelf kunnen zijn

Vandaag is het Coming Outday, de dag waarop jaarlijks extra aandacht besteed wordt aan het ‘uit de kast komen’ en het zichtbaar en bespreekbaar maken van seksuele diversiteit. Al langer vinden D66 Delft en de Delftse Werkgroep Homoseksualiteit (DWH), het een mooi idee als er een blijvend symbool in de stad komt waarmee Delft uitdraagt seksuele diversiteit te omarmen.

Een zichtbaar Delftsblauw symbool
Christine Bel, woordvoerder LHBT D66: “Nu de de gemeente bezig is met de definitieve inrichting in de Spoorzone gaat D66 Delft het college van burgemeesters en wethouders vragen waar het mogelijk is fysieke markering in de Spoorzone te maken om aan te geven dat Delft een regenboogstad is. Steden als Den Haag, Maastricht en Rotterdam hebben bijvoorbeeld een regenboogzebrapad op een prominente plek.
Michel Fleur, voorzitter DWH: “We denken niet alleen aan een regenboogzebra, maar eerder aan een Delftsblauw homomonument met stelletjes (homo/hetero) als signaal dat we allemaal de behoefte hebben om samen te zijn. Delft omarmt seksuele diversiteit elke dag van het jaar. Op de achtergrond werken we al hard, maar het effect van een zichtbaar symbool valt niet te onderschatten”, aldus Fleur.

Aandacht voor seksuele diversiteit
D66 zet zich in voor het belang van diversiteit, ook seksuele. Voor veel lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuelen en transgenders is het ook in Nederland lastig om uit te komen voor hun seksuele voorkeur. Delft is koplopergemeente op het gebied van LHBTI-beleid. D66 vindt het belangrijk dat de gemeente zorgt voor goede voorlichting ten aanzien van LHBTI  en discriminatie van LHBTI’ers helpt voorkomen. D66 wil dat op alle scholen voorlichting gegeven wordt over seksualiteit, gender en LHBTI. D66 wil expliciet LHBTI-voorlichting aan organisaties met een achterban die hier minder bekend mee is.

DWH steunt initiatief
Michel Fleur is blij dat de Spoorzone nieuwe kansen voor Delft biedt voor het blijvende plek voor regenboog symbool in Delft. Met vrijwilligers van de DWH wil hij zich van harte in willen zetten voor het initiatief. Samen met de Christine Bel is hij overtuigd dat de goede plek nu binnen handbereik is.