woensdag 11 april 2012

Wethouder heroverweegt opheffen vijf speelplekken

Na kritiek van onder meer Stadsbelangen en D66 gaat wethouder De Prez de plannen om een aantal speelplekken op te heffen opnieuw bekijken.

"Het speelveld bij u om de hoek wordt te weinig gebruikt en dus gaan we die weghalen." Met een briefje van die strekking doet de gemeente momenteel menig wenkbrauw fronsen. Hoezo weinig gebruikt? En bezuinigen okee, maar kost weghalen niet meer dan laten staan? Logisch dat bewoners met zulke vragen naar het stadhuis komen.

Volgens bewoners van de Medinastraat pleegt de gemeente al jaren geen onderhoud aan het bedreigde trapveldje aldaar, maar staan de doeltjes allesbehalve op omvallen. Zij denken dat het veld met een kleine investering weer jaren vooruit kan en dat dat niet meer hoeft te kosten dan weghalen.

De wethouder erkende dat de communicatie onvoldoende was, en gaf aan dat er 15 van de circa 200 speelplekken gaan verdwijnen.

Onze fractie vond de uitleg van de wethouder onvoldoende en wees hem er bovendien op dat er door een amendement van D66 47.000 euro extra geld voor speelplekken is gekomen. Dat geld is vooral bedoeld voor de wat oudere jongeren, voor wie soms weinig "te doen is" in de wijk. Eerst iets afbreken en daarna pas dat geld uitgeven is niet de goede volgorde.

Na kritiek van onder meer Stadsbelangen en D66 gaat de wethouder nu een aantal plekken opnieuw bekijken; de vijf plekken waar bewoners in het geweer zijn gekomen. Wij zijn benieuwd naar de uitkomsten en denken dat het anders kan, ook dankzij ons amendement.

Op 8 mei praat de raadscommissie verder over dit onderwerp.

Voor meer informatie:
D66-raadslid Pauljan Kuijper