woensdag 11 april 2012

Referendumverordening niet afschaffen

Een meerderheid wil het fenomeen referendum in Delft handhaven. Dit bleek na een voorstel van de VVD om de Delftse referendumverordening af te schaffen. Terecht, volgens D66.

De inspreker, Ravindra Kiel, verwoordde het als volgt: “Het referendum is als een brandblusser: Je hoopt dat je hem niet nodig hebt, maar wilt hem wel graag in huis hebben voor het geval dat. […] Dat er soms misbruik wordt gemaakt van deze ‘noodrem‘ is geen reden om hem weg te halen.”

D66 is het daarmee eens. Het is belangrijk dat de inwoners van Delft op verschillende manieren hun stem kunnen laten horen: natuurlijk via de gekozen volksvertegenwoordigers, maar ook via de diverse inspraakmogelijkheden in de besluitvorming én de mogelijkheid tot het uitschrijven van een referendum.

Het is opmerkelijk dat de VVD destijds heeft ingestemd met de referendumverordening, maar er nu om principiële redenen weer van af wil.

Wel vindt D66 het mooi dat meerdere partijen aangaven burgerparticipatie belangrijk te vinden en graag samen te willen kijken naar verbeteringen op dat vlak. Maar vernieuwende inspraakmogelijkheden zijn wat ons betreft aanvullend en komen niet in de plaats van een referendum als uiterste inspraakmogelijkheid van de bevolking.

In mei praat de raadscommissie verder over dit onderwerp.

Voor meer informatie:D66-raadslid Pauljan Kuijper06-18130373p.kuijper@d66.nl