woensdag 6 juli 2011

Schriftelijke vragen: meer woningen voor pas afgestudeerden in Delft

D66 ziet dat pas afgestudeerden vaak moeilijk aan geschikte woonruimte kunnen komen. Ook geven Delftse bedrijven aan dat er in de stad weinig woningen zijn voor hun hoogopgeleide werknemers. Daarom presenteert de gemeenteraadsfractie via schriftelijke vragen aan het college van B en W concrete voorstellen om jonge professionals aan een huis in Delft te helpen. "Delft moet niet willen dat die groep naar Rotterdam en Den Haag verdwijnt," aldus D66-raadslid Kim Huijpen. "Hun werkgevers verhuizen dan mee en die zijn belangrijk voor de Delftse kenniseconomie." Ze wil daarom ook dat B&W aantoont dat de bouw van modale huurwoningen in de komende periode voldoende is voor deze groep, en dat particuliere verhuurders een rol gaan spelen in de verhuur van deze woningen.

Huijpen: "Door de inkomenseisen die vaak worden gesteld, dreigen afgestudeerden tussen wal en schip te vallen." Woonbron en DUWO helpen sinds 2009 tien afgestudeerden per half jaar aan nieuwe woonruimte, maar D66 vindt dat te weinig. D66 wil ook weten of het Woonticket Middeninkomens, een voorrangsregeling van woningcorporatie Ymere, ook in Delft kan worden toegepast. Tot slot wil D66 weten wat Delft gaat doen met het pas uitgebrachte rapport van enkele adviesraden over de kansen van middeninkomensgroepen op de woningmarkt. Het college van B&W zal waarschijnlijk na het reces reageren op de voorstellen.

De schriftelijke vragen vindt u hier.

Meer informatie:
Kim Huijpen, gemeenteraadslid