maandag 20 juni 2011

Fietsenchaos opgelost: handhaving in Spoorzone helpt

D66 is blij met de maatregelen die genomen zijn om de fietsenchaos rond het station te verminderen. Zowel klachten van omwonenden als rondvragen van D66 hebben geleid tot extra handhaving in het Spoorzonegebied.

Het burgerinitiatief ‘Groeten uit de Spoorzone’ stuurde de media, raadsleden en andere betrokkenen wekenlang foto’s van verkeer geparkeerde fietsen. Zij stuurden ons onlangs na inzet van het nieuwe handhavingsprogramma het volgende bericht:

“De Gemeente heeft laten zien dat handhaven tot de mogelijkheden behoort. Dat is het goede nieuws. Waar een wil is, bleek een weg. Nu de overlast voor ruim 90% verminderd is, stopt 'Groeten uit de Spoorzone' haar foto-actie. Wij vragen de Gemeente nadrukkelijk om het handhaven vol te houden, dit ook in de weekenden te doen, en wanneer de inspanning afneemt, de situatie met een scherp oog te blijven volgen en, indien nodig, tijdig weer in te grijpen.”

Het Ontwikkelingsbedrijf Spoorzone is voortvarend aan de slag gegaan met de communicatie in de Spoorzone. Bezoekers van het gebied worden middels zadelhoesjes en blauwe flyers attent gemaakt op het handhavingsbeleid. Op borden is te zien dat de fietser zijn fiets binnen de opvallende witte lijnen moet plaatsen. Gebeurt dit niet, dan wordt de fiets overgeplaatst naar een verder gelegen fietsenstalling. D66 neemt de oproep van de omwonenden ter harte, en zal kritisch blijven volgen hoe de openbare ruimte van de Spoorzone eruit ziet.

Handhavers, ga zo door!

Laura Wytema