donderdag 9 juni 2011

Vragen over hoge tarieven wegwerp-OV-chipkaart

Nu de strippenkaart eind mei is afgeschaft in Zuid-Holland, blijkt dat vooral het incidenteel reizen met een wegwerpchipkaart tot bezwaren en ongelijkheid leidt. D66 wil weten of dit anders kan.
Volgens onze informatie geldt het volgende:

• De HTM verkoopt kaartjes voor 30 of 60 minuten reizen, waarbij overgestapt mag worden. Deze kaartjes zijn echter uitsluitend geldig op het HTM-net.
  • Veolia verkoopt drie soorten kaartjes. Voor de stadsbussen in Delft en Zoetermeer voor € 2,50. Voor korte ritten (de meeste bussen in Haaglanden) voor € 3,50 en voor lange ritten voor € 7,00. Overstappen op een andere Veolia-bus of op een andere vervoerder is met een dergelijk kaartje niet toegestaan. Hierdoor lopen de prijzen nog verder op; naar wij hebben begrepen tot 13 euro voor een enkele reis.

In de gemeente Westland leidt dit tot bezwaren: een enkele reis van bijvoorbeeld Kwintsheul naar Maasdijk (nog geen half uur zonder overstap) kostte voorheen €2,40 met een los kaartje, en nu €2,04 met de OV-chipkaart en maar liefst €7,00 met een los kaartje (wegwerpchipkaart).
Ook van en naar Delft lijken incidentele reizen nu fors duurder dan voorheen. D66 vraagt daarom de Delftse delegatie in het Algemeen Bestuur van vervoersautoriteit Haaglanden zich in te spannen voor redelijke tarieven voor wegwerp-OV-chipkaarten.