zaterdag 20 november 2010

Binnen de lijntjes blijven

In de schaatswereld is er een nieuwe regel ingesteld. Schaatsers mogen (ook op het rechte stuk) niet meer met hun schaats over de lijn komen. De vraag is: wat is het nut van deze nieuwe regel? Hebben schaatsers die even over de lijn komen daar voordeel van? Opvallend is dat de meeste schaatsers het zelf een onzinnige regel vinden. Hen wordt blijkbaar niets gevraagd.

Ook binnen de gemeente zijn er veel regels. Ook hier is de vraag: Bereiken we met deze regels ons doel? En, meer nog dan bij het schaatsen: kosten deze regels niet meer dan ze opleveren? Zijn alle regels wel nodig?

Zo is er binnen de gemeente een computerregeling voor mensen die geen computer kunnen betalen. Wanneer mensen meedenken en denken: “Hé, laat ik een tweedehandscomputer kopen, dat is goedkoper”, dan kan dat niet, want je moet wel een bonnetje kunnen overleggen. Dat kan toch niet de bedoeling van de regel zijn?

Wanneer iemand precies dezelfde dakkapel wil als de buurman, moet hij toch weer het hele (dus onnodig dure) vergunningentraject in. En in de reclameverordening staat o.a. dat een reclamebord zich niet op de rijbaan mag bevinden.

De bezuinigingen vormen een mooie aanleiding om ‘ns verder te kijken dan binnen alle getekende lijntjes en te vertrouwen op de eigen kracht van mensen.

Christine Bel<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

raadslid

+31(06)43164811