vrijdag 19 februari 2010

Deloitte: ‘Gemeente moet laten zien waar geld aan wordt uitgegeven’

Gemeenten moeten aan burgers duidelijk maken waar geld aan wordt uitgegeven. Dat stelde accountant Rein-Aart van Vugt van accountantskantoor Deloitte donderdagavond 18 februari tijdens een door de gemeente georganiseerd debat over belastingen.

“De burger wil misschien wel heel helder en transparant hebben: Waar betaal ik precies voor?”, stelde Van Vugt. Op uitnodiging van wethouder Saskia Bolten van Financiën, tevens lijsttrekker van Groen Links, verzorgde de accountant een presentatie over de hoogte van de Delftse belastingen in vergelijking met andere gemeenten.

Uit de cijfers van Van Vugt blijkt dat Delft in vergelijking met gemeenten van ongeveer dezelfde omvang een vriendelijk fiscaal regime heeft. Zo ligt het tarief voor de onroerend zaakbelasting (OZB) in Delft onder het gemiddelde van plaatsen met zo’n 100.000 inwoners. En de totale woonlasten in Delft liggen met 577 euro precies op het gemiddelde.

Delft is een stad voor vrijgezellen, zo blijkt uit het relatief hoge
tarief voor trouwen. Op een doordeweekse dag betalen
aanstaande echtparen voor het ‘ja-woord’ 381 euro. Dat is zowel bij
gemeenten van vergelijkbare omvang als de buurgemeenten van Delft het
aller hoogste tarief. Wie goedkoop wil trouwen kan het beste naar
Rijswijk gaan waar in de regio Delft het laagste tarief in rekening
wordt gebracht. Trouwen kost daar slechts 217,80 euro.

Tegennatuurlijk
Bolten benadrukte tijdens de bijeenkomst dat zij hogere belastingen in Delft niet uit wil sluiten. “Het is tegennatuurlijk voor een wethouder van Financiën om in tijden van bezuinigingen een verhoging van de OZB buiten de discussie te houden”, stelde zij.

Lijsttrekker Jan Peter de Wit van Leefbaar Delft, die campagne voert met een belastingverlaging van 25 procent, hield ondanks de woorden van Bolten vast aan zijn plan om de lokale lasten drastisch te verlagen. Toch moest ook hij erkennen dat zo’n verlaging niet zonder gevolgen zou blijven en wel eens niet mogelijk zou kunnen zijn. “Wij zetten wel in op een verlaging van 25 procent, maar in de collegeonderhandelingen zouden we best wel eens wat lager uit kunnen komen.”

Verkiezingsbelofte

“Meneer De Wit heeft hiermee dan zijn verkiezingsbelofte gebroken. Want hij heeft de hele stad volgeplakt met posters die een belastingverlaging aankondigen van 25 procent”, reageerde lijsttrekker Lucas Vokurka van D66 op de uitlatingen van de voorman van Leefbaar Delft.

Volgens Vokurka is het voorbarig om voor de verkiezingen van 3 maart iets te zeggen over de hoogte van de lokale lasten. “We zullen eerst helder moeten krijgen waar en hoe in de gemeentelijke  begroting gesneden kan worden. Daarna gaan we politieke keuzes maken. Maar dat de kosten van de gemeente naar beneden moeten, is onvermijdelijk. Delft moet de komende jaren tussen de 10 en 20 miljoen euro bezuinigen.”