dinsdag 16 februari 2010

'Delft moet homobeleid doorzetten'

Het op initiatief van D66 gestarte homobeleid moet worden doorgezet. Dat zei lijsttrekker Lucas Vokurka tijdens het door DWH georganiseerd verkiezingsdebat op zondag 14 februari. “D66 is blij dat er nu homobeleid is. Nu moeten we stevig doorzetten.”

Om het homobeleid verder uit te kunnen bouwen pleitte Vokurka daarom tijdens het verkiezingsdebat van de Delftse Werkgroep Homoseksualiteit (DWH) voor een verbreding van het emancipatiebeleid. Zo zou de gemeente het budget, dat alleen voor vrouwenemancipatie is bestemd, moeten vergroten en tegelijkertijd verbreden naar de emancipatie van homoseksuelen.

Vokurka: “Delft heeft een beperkt emancipatiebudget dat met de komst van het homobeleid niet is vergroot. Zou er bezuinigd moeten worden, dan denk je niet als eerste aan dit potje.”

Lijsttrekker Vokurka benadrukte tijdens het debat desgevraagd dat de DWH een belangrijke partner is, maar niet de enige. “Jullie zijn met een notitie gekomen, maar jullie zijn niet de enige partij in Delft waarmee we moeten praten over homobeleid.”

GroenLinks Wethouder Saskia Bolten, verantwoordelijk voor het emancipatiebeleid, deelt de credits voor de het homobeleid nadrukkelijk met D66. “Het homobeleid is dankzij D66 op papier gezet.”

Raadslid Pauljan Kuijper van D66, zelf homo, nam in 2008 het initiatief voor een Delfts homobeleid. D66 pakte het onderwerp op omdat de intolerantie en vijandigheid ten aanzien van homoseksuelen ook in Delft is toegenomen.

Kuijper heeft destijds in samenwerking met de DWH een notitie opgesteld met tal van beleidsvoorstellen die momenteel worden uitgevoerd. Hierbij gaat het om meer voorlichting op scholen, de gemeente bespreekt het onderwerp bij contact met migranten, ouderen en studenten, en er is een campagne gestart ter bevordering van de aangiftebereidheid bij incidenten.

Ondanks het succes van de in samenwerking met DWH ingediende notitie, is er volgens D66 nog veel te doen. Zo zouden scholen die voorlichting niet toelaten hierop aangesproken moeten worden door het stadsbestuur. Bovendien zou aan buurthuizen en moskeeën meer informatie verstrekt moeten worden. En D66 wil dat gesubsidieerde sportclubs een gedragscode ondertekenen.