dinsdag 9 februari 2010

PERSBERICHT: In 6 maanden 10 voorstellen voor beter ondernemersklimaat

D66 Delft wil een taskforce die binnen zes maanden met tien concrete voorstellen komt die op korte termijn leiden tot een beter ondernemersklimaat. Dat zegt lijsttrekker Lucas Vokurka van D66 Delft. “De economische crisis is een kans om echt wat aan de problemen te doen. En die moeten we pakken.”

Woensdagavond neemt Vokurka deel aan het mede door VNO-NCW georganiseerde verkiezingsdebat in TOP, Hippolytusbuurt 14, Delft. Aanvang: 19.30 uur.

De lokale economie moet de komende jaren alle zeilen bij kunnen zetten om door de zware crisistijd heen te komen. D66 Delft wil daarom ondernemers zo veel mogelijk de ruimte geven. Door direct na de verkiezingen een taskforce aan het werk te zetten, wil de partij hier op korte termijn mee aan de slag. Vokurka: “De voorstellen moeten op 1 september klaar zijn zodat we op 2 september kunnen beginnen met de uitvoering.”

“De taskforce moet kijken naar alle mogelijke opties”, stelt Vokurka. “Van meer bedrijvigheid in de wijken, tot gemeentelijke garantstellingen voor ondernemers die bij de bank geen geld kunnen krijgen.” En de commissie moet onderzoeken in hoeverre de gemeente Delftse ondernemers kan faciliteren. Vokurka: “Bijvoorbeeld huisvesting. Zo wil D66 leegstaande gebouwen gebruiken voor de huisvesting van zelfstandigen zonder personeel, starters, en creatieve ondernemers. Maar ook door het terugdringen van de regeldruk.”

De taskforce moet zich bovendien buigen over de mogelijkheden om soepeler met regels om te gaan die betrekking hebben op nieuw- en verbouwprojecten in de stad. Vokurka: “D66 wil bovendien de isolatie van bestaande woningen en bedrijfspanden integraal aanpakken. Op die manier geven we de economie van Delft een impuls en we dringen het energieverbruik en de CO2-uitstoot terug.”

D66 steunt de realisatie van een ondernemersfonds dat de binnenstad aantrekkelijker moet maken. Vokurka: “Delft moet uitgaan van de eigen kracht. De historische binnenstad en de nauwe band die Delft heeft met het koninklijk huis, zijn niet alleen uniek. De stad draagt er ook een belangrijke verantwoordelijkheid mee. Tegelijkertijd biedt Delft hiermee bezoekers van de stad de mogelijkheid om in een bijzondere omgeving een ontspannen middag winkelen te combineren met een cultureel en historisch uitstapje. Een aantrekkelijke binnenstad zorgt er voor dat de Delftenaren van dit economisch potentieel maximaal kunnen profiteren.”

Niet voor publicatie:
Persvoorlichter D66 Delft