zondag 26 februari 2012

Studiekosten ex-wethouders riant?

De gemeente heeft twee ex-wethouders een studie vergoed. Aangezien ex-wethouders ook wachtgeld ontvangen, lijkt dat op het eerste gezicht riant. Als we iets verder kijken dan de neus lang is, en dat doet D66 Delft graag, zit het toch iets anders in elkaar.

De vergoedingen dienen om de uitgaven aan wachtgeld te beperken, door ex-wethouders sneller aan het werk te krijgen. Een opleiding is daarmee een investering die zich kan terugverdienen. Ex-wethouders komen lang niet altijd makkelijk aan een nieuwe baan. En na 4 jaar Delfts wethouderschap staat het internet vol met verdachtmakingen en beschuldigingen, niet in het minst door raadsleden.

Daarnaast wil D66 wethouders die niet terugdeinzen voor omstreden beslissingen, althans niet vanwege vrees voor hun carrièreperspectieven na hun wethouderschap. We willen gewoon de beste kandidaten, en goede "nazorg" helpt daarbij.

Ex-wethouders moeten niet zomaar een opleiding cadeau krijgen. Dat was al niet zo, en dat blijft wat ons betreft zo. Daarom hebben we donderdag een motie van Stadsbelangen en SP gesteund, die uitspreekt dat een eventuele opleiding moet bijdragen aan de re-integratie op de arbeidsmarkt, en moet afhangen van het opleidingsniveau van de ex-wethouder.

Tot slot is het vermeldenswaardig dat een re-integratietraject van een gemiddelde werkzoekende in Nederland circa 8000 tot 12000 euro kost, aldus een recente monitor van Divosa.
Voor meer informatie: D66-raadslid Pauljan Kuijper p.kuijper@d66.nl06-18130373